Efficiënte vervanging van deurrubbers bij restaurantketen Montimar

Een fatsoenlijke maaltijd met een lekker biertje voor weinig geld. Waarom kunnen ze dat in Spanje, Italië, Duitsland en Frankrijk nou wél, maar in Nederland niet? Vanuit die gedachte werd het Montimar-concept geboren. Mét succes, want na de opening van het eerste pilot-restaurant in Rosmalen in 2015 volgde al snel vestigingen in Veghel, Oss, Boxtel, Boekel (voorheen Port de Provence) en meest recentelijk Mierlo in 2020.

Bij het low-cost concept van Montimar horen natuurlijk bepaalde keuzes op facilitair gebied, waaronder apparatuur zoals koelingen. Daarover spraken we Bart Claesen, verantwoordelijk voor de dagelijkse waarborging van de kwaliteit in de keukens van Montimar. Hij vertelt over de filosofie van Montimar, hoe het bedrijf bij Deurrubberservice terecht kwam en hoe deze samenwerking bijdraagt aan het efficiënt draaien van de keukens. Nu, maar ook in de toekomst.

Inmiddels is Montimar een bekende naam in Oost-Brabant. Jullie zijn in korte tijd flink gegroeid. Wat is het verhaal achter de succesformule van Montimar?
Bart: “Het concept voor Montimar is eigenlijk ontstaan uit een idee door de restauranthouder van Port de Provence in Boekel. Telkens wanneer hij terugkwam van vakantie vroeg hij zich af waarom ze nou in Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk wél voor heel weinig geld een fatsoenlijke maaltijd op tafel zetten en een goedkoop biertje drinken en waarom wij dat in Nederland niet kunnen. Toen is hij gaan rekenen wat daar precies voor nodig zou zijn en hoe dat in Nederland op de markt gezet kan worden.”

“Zo is Montimar Rosmalen ontstaan als pilot met idee om dat concept helemaal uit te leven. Dus door focus te leggen op een goede portie eten met een lekker glas drinken erbij en alle zaken eromheen enigszins te laten vervallen. Hij was namelijk van mening dat randzaken niet in alle gevallen belangrijk waren voor een gast. In de aanloop daarnaartoe is wel het een en ander veranderd. Het idee is altijd het low-budget concept geweest, maar tijdens de opstart is daar toch toch een bepaalde aankleding bij gekomen. Gaandeweg ontstaat er toch een meer aangekleed concept als je eenmaal bezig bent, maar dat had ook te maken met het succes van de formule. Vanaf dag 1 hebben we namelijk geen dag stil gezeten.”

Het was altijd al lastig om een monteur te vinden die deurrubbers deed en dan was het ook nog altijd een heleboel geëmmer. Dat kon makkelijker.”

In 5 jaar tijd gingen jullie van 1 naar 6 restaurants. Brengt het uitbreiden van zo’n low-cost concept extra uitdagingen met zich mee als we het hebben over apparatuur en deurrubbers?
Bart: “Vanuit onze filosofie zijn we van mening dat niet alle apparatuur in de keuken splinternieuw en duur hoeft te zijn. Je hebt niet per se de nieuwste apparatuur nodig om een goede maaltijd te koken, maar alles moet natuurlijk wel goed zijn. Bij tweedehands koelingen komt het wel eens voor dat het ene deurrubber goed is, maar het andere niet. Deze rubbers moeten dan natuurlijk vervangen worden.”

“De koelmonteurs waar we mee werkten vervangen ze echter liever niet. Als ze namelijk een halve centimeter verkeerd meten moeten ze het rubber weer weggooien, wat natuurlijk zonde is van die dure rubbers. Een rubber kost toch al snel tussen de 80 en 140 euro en in een keuken heb je vaak wel 16 tot 20 kastjes waar zo’n rubbertje in zit. Dus het was altijd al lastig om een monteur te vinden die deurrubbers deed en dan was het ook nog altijd een heleboel geëmmer. Dat kon makkelijker.”

“We hoeven maar te bellen. Ze komen langs, checken het nog een keer en het rubber wordt gelijk vervangen. Super simpel.”

Hoe kwamen jullie uiteindelijk in aanraking met Deurrubberservice?
Bart: “We zijn via-via in contact gekomen met Deurrubberservice toen ze pas net waren begonnen. In eerste instantie zijn ze langs gekomen om een paar koelingen te controleren, te kijken welke rubbers er aan vervanging toe waren en te kijken hoeveel dat zou kosten. Ze maakten een scan van de staat van de verschillende rubbers. Daarbij zijn alle rubbers opgemeten en is bij het gros een stickertje geplakt met unieke codes.”

“We ontvingen daarop een net overzicht met de nummers van de koelingen, de staat van de rubbers en advies vanuit Deurrubberservice. Op basis daarvan konden we zelf kiezen welke rubbers we wilden vervangen. Mochten we in de nabije toekomst weer een rubber voor een andere koeling nodig hebben, dan hoefden we enkel het nummer door te geven en het nieuwe rubber kwam het onze kant op. Nu het allemaal op deze manier is geïnventariseerd verloopt het process vlekkeloos. Ook in de unieke gevallen dat er iets niet goed is met de deurrubbers komen ze het zo snel mogelijk oplossen.”

Zou je kunnen aangeven wat Deurrubberservice voor jullie dan écht uniek maakt?
Bart: “Gemak. Ze hebben alles heel eenvoudig voor ons in kaart gebracht. Welke rubbers zijn er? Wat moet er vervangen worden? Wat niet? En wat kost dat? We weten dat, wanneer er ergens een rubber versleten is, we maar hoeven te bellen. Alle gegevens zijn bij hun bekend. Ze komen langs, checken het nog een keer en het rubber wordt gelijk vervangen. Super simpel.”

Wat voor een cijfer zou je Deurrubber Service geven? En waarom?
Bart: “Ik geef Deurrubber Service een 10. Informele sfeer, aardige en vakkundige mensen, komen altijd op tijd en zorgen ervoor dat alles netjes wordt afgehandeld. Ook het bestellen van de juiste deurrubbers is nu nog makkelijker, omdat ze sinds 2020 alle deurtjes met een passende QR code voorzien. Hierdoor wordt het hele bestelproces nog efficiënter en hebben ze een zeer unieke service in handen.”